ŠKOLNÍ ZRALOST A ZÁPIS DO ŠKOLY
Cílová skupina:
Kurz je určen pro pedagogické pracovníky (učitele MŠ, učitele 1. stupně ZŠ, speciální pedagogy, pedagogické pracovníky školních poradenských pracovišť, učitele speciálních škol, výchovné poradce, asistenty pedagoga, psychology).
Vzdělávací cíl:
Cílem programu je blíže seznámit pedagogy mateřských a základních škol s jednotlivými rovinami vývoje dítěte, které je vhodné sledovat před zahájením školní docházky a při zápisu do školy. Seznamuje s jednotlivými fázemi vývoje předškolního dítěte, s diagnostikou dílčích funkcí jako východiskem stimulace a vytvořením podmínek, které dítě potřebuje při zahájení školní docházky.
Obsah kurzu:
Kurz odpovídá na následující otázky:
Jak můžeme ovlivnit připravenost dítěte na školu?
Jak si v MŠ ověřit školní připravenost dítěte?
Jak můžeme předcházet neúspěchu v oblasti čtení, psaní, matematiky na začátku školní docházky?
Co může být důvodem selhávání dítěte v začátku školní docházky?
TÉMATA
Školní zralost, školní připravenost
Zápis do školy, odklad školní docházky – legislativní zakotvení
Jednotlivé roviny vývoje dítěte vhodné ke sledování při zápisu do ZŠ, depistáž v mateřské škole.
Tělesný vývoj a zdravotní stav
Duševní práceschopnost – motivace, pozornost, vůle
Sociální zralost
TÉMATA OKRAJOVĚ
Řeč, Zraková diferenciace, Prostorová orientace, Orientace v čase, Matematické představy, Fonologické uvědomování (diferenciace, analýza, syntéza), Grafomotorika – posouzení úrovně kresby, pracovních návyků, Nastínění možností následné intervence, stimulace oslabených funkcí